Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Regler og normer

Ordensregler Hvalsø Skole

På Hvalsø Skole har vi forpligtet os til at skabe et læringsmiljø, hvor trivsel, respekt og ansvar er i centrum. Dette sker gennem vores ordensregler og værdiregelsæt, som er baseret på principperne i bekendtgørelsen for god ro og orden i folkeskolen. Bekendtgørelse nr. 1951 af 11. december 2020.

Respekt for hinanden og skolens miljø

På Hvalsø Skole sætter vi respekt højt. Vi behandler alle med venlighed og tolerance. Vi anerkender og værdsætter mangfoldigheden blandt vores elever og medarbejdere. Mobning, diskrimination og chikane accepteres ikke og vil blive mødt med konsekvenser i overensstemmelse med skolens retningslinjer.

Ansvarlighed og pligter

Elever på Hvalsø Skole forventes at udvise ansvarlighed og tage del i skolens fællesskab. Dette indebærer regelmæssig deltagelse i undervisningen, respektfuld opførsel i klasseværelset og omkring skolen samt rettidig aflevering af opgaver. Eleverne skal også behandle skolens udstyr og faciliteter med omhu og respekt.

Ordentlig adfærd og studiemiljø

Et positivt og trygt studiemiljø er afgørende for succesfuld læring. Eleverne opfordres til at udvise god opførsel og arbejde aktivt på at skabe en atmosfære, hvor koncentration og fokus kan trives. Dette indebærer at undgå forstyrrende adfærd såsom støj og uro, både i klasseværelset og på skolens område.

Konsekvenser og håndhævelse

Overtrædelse af skolens ordensregler og værdiregelsæt vil blive håndteret på en retfærdig og konsekvent måde. Dette kan omfatte samtaler med eleverne, involvering af forældre eller værger, og om nødvendigt disciplinære foranstaltninger i overensstemmelse med skolens retningslinjer og bekendtgørelsen for god ro og orden i folkeskolen.

På Hvalsø Skole er vi forpligtet til at skabe et læringsmiljø, hvor alle elever kan trives og udvikle sig. Ved at følge vores ordensregler og værdiregelsæt kan vi sammen skabe en positiv og støttende skolekultur, hvor læring og personlig vækst kan trives.

Skolen er din og du har et medansvar for den

Derfor forventes det af dig, at du er med til at gøre den til et godt sted at være.

  • De materialer, du får med hjem, låner du som regel, og andre skal låne dem efter dig. Derfor skal de behandles ordentligt og bøger forsynes med bogbind.
  • pauserne må du foretage dig næsten, hvad du har lyst til, når blot det ikke er til fare for dig selv eller forvolder skade på noget, som tilhører dine kammerater eller skolen. Skolen har ansvaret for dig i den tid din skolegang varer. Derfor er det nødvendigt, at du bliver på skolens område. Går du i 7. - 9. klasse må du dog forlade skolen i pauserne og i eventuelle mellemtimer.
  • Du må cykle/køre på knallert til og fra skole, men du må ikke køre ind på skolens område, og du skal stille din cykel/knallert på de aftalte pladser.
  • Du skal følge undervisningen hver skoledag i alle de timer og fag der står på dit skema.
  • Bliver du syg, skal du naturligvis blive hjemme. Dine forældre skal give din klasselærer skriftligt besked om dit fravær.
  • Dine ferier og øvrige fridage fremgår af skolens ferieplan. Skal du undtagelsesvis have fri uden for skolens ferieplan, skal dine forældre i god tid aftale det med din lærer. Er det over 2 dage skal dine forældre skrive til afdelingslederen.

Princip for mobile enheder og digital dannelse

Formål: 

Formålet med dette princip er at understøtte eleverne udvikling, læring og sociale fællesskaber . Mobile enheder , ipads og spilkonsoller optager en stor børn og unges fritid i form af spil, sociale medier og gruppekommunikation. Mobile enheder, ipads og computere kan køre funktioner og programmer, der giver  nyttige værktøjer i skolen, men kan oftest også køre spil, videoplatforme og sociale medier, hvor læringsudbyttet ikke står klart. De mange programmer og muligheder på digitale hjælpemidler kan ligefrem misbruges og få negative effekter på undervisning, fællesskab og trivsel.

Derfor har Hvalsø Skole opstillet følgende princip for anvendelse af digitale hjælpemidler og mobile enheder. I det har vi lagt vægt på at respektere mobile enheder som en del af børn og unges kultur. Og som en vigtig del af fremtidens indhold/værktøj/virke.

 Mål: 

  • At skabe bevidsthed: Alle ansatte, elever og forældre bliver opmærksomme på de muligheder og faldgruber der i brugen af mobile enheder og andre digitale hjælpemidler, inklusive de spil, kommunikationsplatforme og sociale medier, der ofte kører på disse.

  • Udvikling af Regler og Politikker: Skolen sikrer at alle afdelinger (årgangsteams) beslutter en fælles politik og opsætter et regelsæt for brugen af mobile enheder i skoletiden og SFO.

  • Digital Dannelse og Etik: Eleverne får en digital dannelse og etisk forståelse af hvad mobile enheder kan bruges til og ikke skal bruges til. Dette gælder særligt, hvad der sker med skolens fællesskaber, når sociale aktiviteter foregår igennem sociale medier, spil og kommunikationsplatforme.

Skolens ansvar: 

  • Skolen sikrer at fælles regler og principper kommunikeres tydeligt til elever og forældre.  

  • Mobile enheder og andre digitale hjælpemidler og programmer bruges udelukkende som et læringsredskab under en fastlagt ramme og fælles regler i de forskellige afdelinger. 

  • Skolen sikrer trygge og databeskyttede digitale platforme, hvor elever kan udtrykke deres idéer og kreativitet frit.

  • I den enkelte læringssituation sikrer de ansatte at eleverne ikke åbner eller forstyrres af irrelevante programmer/platforme (sociale medier eller andre kommunikationsplatforme) eller spil, når der er undervisning.

  • Skolen skal sikre at eleverne får mulighed for at etablere sociale fællesskaber hvor mobile enheder ikke er omdrejningspunktet. 

  • SFO sikrer at det enkelte barn styrkes i at forskellige fritidsinteresser stimuleres mindst lige så meget som interessen for spil og anden skærmtid (ved fx at begrænse sidstnævnte. )Og sikre en klar pædagogisk funderet digital politik når mobile enheder inddrages i fritidstilbuddet.

  • Eleverne skal lære om digital dannelse og etik ved brug af mobile enheder og får mulighed for at drøfte brug af mobile enheder og sociale medier med udgangspunkt i anbefalinger fra Børns Hvilkår og lignende faglige vurderinger samt egne erfaringer. Dette omfatter også emner som digitalt privatliv og cybersikkerhed.

  • Skolen understøtter udviklingen af kritisk tænkning og mediekompetencer for at hjælpe eleverne med at analysere og evaluere digitale kilder.

  • Personalet tænker over egen brug af mobile enheder i arbejdstiden og dermed bidrager til at opfylde skolens politik og hensigter.  

Forældrenes ansvar: 

  • Forældrene drøfter digital dannelse og etik med deres børn og interesserer sig for deres brug af mobile enheder og hvordan sociale medier og kommunikationsplatforme påvirker samværet/trivslen i skolen/ SFOen.

  • Forældrene drøfter på forældremøder, hvordan forskellige faglige anbefalinger kan sikre en sund digital kultur - både ift hvornår mobile enheder og sociale medier introduceres og hvordan brugen af digitale platforme påvirker samværet i klassen/SFO’en.

  • Forældrene tænker over egen brug af mobile enheder på skolens område og bidrager til at understøtte dette princip.

  • Forældre bidrager til, at kontakten mellem elever og forældre i skoletiden går igennem skolens personale.  

 

Vedtaget 2024 af skolebestyrelsen