Regler og normer

Ordensregler Hvalsø Skole

På Hvalsø Skole har vi forpligtet os til at skabe et læringsmiljø, hvor trivsel, respekt og ansvar er i centrum. Dette sker gennem vores ordensregler og værdiregelsæt, som er baseret på principperne i bekendtgørelsen for god ro og orden i folkeskolen. Bekendtgørelse nr. 1951 af 11. december 2020.

Respekt for hinanden og skolens miljø

På Hvalsø Skole sætter vi respekt højt. Vi behandler alle med venlighed og tolerance. Vi anerkender og værdsætter mangfoldigheden blandt vores elever og medarbejdere. Mobning, diskrimination og chikane accepteres ikke og vil blive mødt med konsekvenser i overensstemmelse med skolens retningslinjer.

Ansvarlighed og pligter

Elever på Hvalsø Skole forventes at udvise ansvarlighed og tage del i skolens fællesskab. Dette indebærer regelmæssig deltagelse i undervisningen, respektfuld opførsel i klasseværelset og omkring skolen samt rettidig aflevering af opgaver. Eleverne skal også behandle skolens udstyr og faciliteter med omhu og respekt.

Ordentlig adfærd og studiemiljø

Et positivt og trygt studiemiljø er afgørende for succesfuld læring. Eleverne opfordres til at udvise god opførsel og arbejde aktivt på at skabe en atmosfære, hvor koncentration og fokus kan trives. Dette indebærer at undgå forstyrrende adfærd såsom støj og uro, både i klasseværelset og på skolens område.

Konsekvenser og håndhævelse

Overtrædelse af skolens ordensregler og værdiregelsæt vil blive håndteret på en retfærdig og konsekvent måde. Dette kan omfatte samtaler med eleverne, involvering af forældre eller værger, og om nødvendigt disciplinære foranstaltninger i overensstemmelse med skolens retningslinjer og bekendtgørelsen for god ro og orden i folkeskolen.

På Hvalsø Skole er vi forpligtet til at skabe et læringsmiljø, hvor alle elever kan trives og udvikle sig. Ved at følge vores ordensregler og værdiregelsæt kan vi sammen skabe en positiv og støttende skolekultur, hvor læring og personlig vækst kan trives.

Skolen er din og du har et medansvar for den

Derfor forventes det af dig, at du er med til at gøre den til et godt sted at være.

• De materialer, du får med hjem, låner du som regel, og andre skal låne dem efter dig. Derfor skal de behandles ordentligt og bøger forsynes med bogbind.
  • pauserne må du foretage dig næsten, hvad du har lyst til, når blot det ikke er til fare for dig selv eller forvolder skade på noget, som tilhører dine kammerater eller skolen. Skolen har ansvaret for dig i den tid din skolegang varer. Derfor er det nødvendigt, at du bliver på skolens område. Går du i 7. - 9. klasse må du dog forlade skolen i pauserne og i eventuelle mellemtimer.
  • Du må cykle/køre på knallert til og fra skole, men du må ikke køre ind på skolens område, og du skal stille din cykel/knallert på de aftalte pladser.
  • Du skal følge undervisningen hver skoledag i alle de timer og fag der står på dit skema.
  • Bliver du syg, skal du naturligvis blive hjemme. Dine forældre skal give din klasselærer skriftligt besked om dit fravær.
  • Dine ferier og øvrige fridage fremgår af skolens ferieplan. Skal du undtagelsesvis have fri uden for skolens ferieplan, skal dine forældre i god tid aftale det med din lærer. Er det over 2 dage skal dine forældre skrive til afdelingslederen.

Regler for brug af mobiltelefoner i skoletiden

Der er to ganske simple regler som skal overholdes. Hvis reglerne ikke overholdes, vil man få konfiskeret telefonen resten af skoledagen. Telefonen kan afhentes på kontoret efter at forældrene har haft kontakt med en fra ledelsen:

• I timerne skal telefonen være slukket, med mindre man har en særlig aftale.
  • Der må ikke tages billeder af nogen, med mindre de der tages billeder af er indforstået.

Anvendelse af multimedier

Definition af multimedier:

Alle former for elektroniske produkter, der kan kommunikeres på/med, og/eller komme på internettet med.

Forventninger:

• Elever på Hvalsø Skole skal lære at bruge, forstå og agere i den digitale verden, de er født ind i.
  • Både voksne og børn skal nøje overveje deres adfærd på de sociale medier, så de beskytter både deres egne og andres personlige grænser.
  • På Hvalsø Skole indgår multimedier i faglige eller sociale sammenhænge.
  • Brugen af multimedier skal være præget af en etisk forsvarlig opførsel.
  • Det er skolens lærere og pædagoger, der tilrettelægger, hvornår og hvordan multimedier anvendes i skoletiden.
  • Så længe dette respekteres, er der ikke nogen begrænsninger for elevernes brug af multimedierne både i og udenfor undervisningen.