Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

SFO Profil

 

Hvem er vi? 

Vi er en stor SFO, som ligger centralt i Hvalsø. Og vi hører selvfølgelig til Hvalsø Skole. 

Vi er en dejlig SFO med mange muligheder både ude og inde. Vi er opdelt i 2 afdelinger; 

  • SFO Klyngerne 0. - 2. klasse 

  • SFO Allehus 3.-5. klasse 

Vi har lokalefællesskab med skolen, men råder også over lokaler indrettet med SFO’en for øje. Blandt andet sanserum, kreative værksteder, spillelokale og legerum. Desuden har vi mulighed for at bruge Hvalsø Hallen i SFO-tiden. 

Udendørs har vi ved SFO Klyngerne et stort udeområde, som til dels er asfalteret legeplads, legetårn, bålplads, multibane men også mange grønne områder med græs, buskads, træer og gode steder at lege/gemme sig i. 

Ved SFO Allehus er der et område med bålplads og Parkour system. Der er desuden et stort grønt område med blandt andet fodboldbane som vender ud mod Hvalsø skole sø, hvor der er mulighed for blandt andet fiskeri. 

Vores 3. klasser er en del af Alléhuset, da der er meget stor forskel på at gå i 0. klasse og i 3. klasse. Det giver god mening ift. de aktiviteter der tilbydes i Allehuset og 3. klasserne er så klar til at komme sammen med “de store”.  
Når 3. klasserne skal starte i Allehuset, laver vi en overgang inden sommerferien, så børnene er trygge i de nye lokaler og med de nye voksne.    

Vi er godt 20 ansatte -pædagoger, PAU og medhjælpere. Vi er en blandet gruppe, der er en stor diversitet i både i vores kompetencer og interesser. Vi har heldigvis en tradition for at medarbejdere bliver længe i SFO’en, og vi har en del tidligere studerende ansat og en håndfuld som selv har gået på skolen. 

 

Skolevisionen - AT TURDE SATSE

  • stærke børn

  • stærke fællessskaber

  • stærkt fundament

Vi arbejder ud fra begrebet børn- og ungeinvolvering for at understøtte skolevisionens temaer. For at skabe stærke børn og unge, fællesskaber og fundament, arbejder vi ud fra at støtte børnene i sociale relationer, give dem taletid og selv/medbestemmelse i vores aktiviteter, indretning og generelle dagligdag. Vi vægter anerkendelse i form af at lytte og forstå børnenes behov og ønsker højt, så de får en positiv selvforståelse og selvopfattelse. Dette er med til at skabe en positiv og stærk dannelse hos hvert enkelt barn. 

Gennem aktiviteter og ture arbejder vi med relations dannelse, og fællesskaber, hvor børnene er sammen på kryds og tværs af årgangene og klasserne. Børnene får her mulighed for at danne fællesskaber, spejle sig i, og danne relationer med andre, som ikke er en del af deres primære klasse. 

Pædagogernes opgave er at støtte, guide og udfordre børnene i, under trygge rammer, at se fællesskabets kompetencer og ressourcer, i stedet for individets fejl og mangler. Gennemgående budskab er, at sammen kan vi mere, og vi tror på at ”børn altid gør det godt, når de kan”. 

 

 

Sociale relationer og fællesskab   
 

“Hvis du ikke har en god ven, så hvis man fortæller en hemmelighed, så kan man måske ikke rigtig stole på personen. Men det kan man, hvis man har en virkelig god ven, så kan man altid stole på dem.” – MARIA, 10 ÅR. 

Både i Klyngerne og Allehuset er vi interesserede i at have en bred vifte af aktiviteter og projekter vi laver med børnene. Vi mener at de er en stor del af det relations skabende arbejde mellem voksne og børn, samt børnene imellem. De er også tænkt som et værktøj til det fællesskab vi gerne vil have at børnene mærker at have imens de er hos os. Når de er i skole, arbejdes der rigtig meget med relationen og fællesskabsfølelsen i klassen, men efter skole er vi samlet på tværs af klasser og årgange og her har børnene også mulighed for at søge nye græsgange. Her kan aktiviteterne være en hjælp til at finde en ny legekammerat eller skabe en god kontakt til en voksen som ikke er ens klassepædagog eller lærer.  

Vi har både aktiviteter og værksteder som er åbne dagligt eller ugentligt, men også masser af ting vi laver en gang om året som børnene kan se frem til at prøve kræfter med igen året efter. De årlige traditioner vores børn kommer til at stifte bekendtskab med i løbet af deres SFO-liv er med til at understøtte det store fællesskab. Her er børnene samlet om et projekt eller en fejring og vi oplever at de arrangementer giver en masse glæde og energi både hos børn voksne og forældre. 

Derudover har vi et fokus på at have aktiviteter og projekter der ikke nødvendigvis henvender sig til den store børneflok men en mindre skare. Her kan man blandt andet være køkkenhjælper, deltage i en brætspilsturnering, spille e sport eller arbejde i et lille værksted. Vi er også interesserede i at vores store fælles projekter og temauger er elastiske nok til at vi kan gøre noget lidt andet for en mindre gruppe. Et eksempel på dette er de cykeluger vi afholder i Klyngerne. Her har vi haft succes med at hive en mindre gruppe der har mountainbike med ud på en cross-bane og i skoven i stedet for at udforske byen og oplandet på cykel. Det styrker både det lille fællesskab og støtter op om det store.    

Vores udgangspunkt for de aktiviteter og projekter vi laver er at de er bedst når den voksne er engageret og brænder for det de sætter i gang. Det kan børnene mærke, og det er der de selv bliver engageret. Her kan de finde andre børn og voksne der deler deres interesser eller de kan få øjnene op for noget nyt. 

 Konflikter er en del af det at være i et fællesskab og i en relation. At lære sig selv at kende, udvikle empati og fornemmelse af at være i verden sammen med andre mennesker. Vi tror at konflikter er med til at udvikle barnets selvforståelse, og derfor bruger vi meget tid på at hjælpe børnene med dette. 

Børn kan godt blive kede af det, komme op at skændes eller synes det er en dum dag. Her er det vores pædagogiske opgave at hjælpe barnet til at opnå kompetencer til at løse det. Ikke at undgå disse situationer. Vi mener at det er en del af at udvikle stærke børn og især fællesskaber der kan rumme at der er “bump på vejen”. 

  

Sammenhæng mellem dagtilbud og SFO  
 

Vores SFO er fysisk bygget op, så vi kan fordele børnene i forskellige Klynger. 

Når de nye børn starter i SFO’en bliver de lokaliseret i en Klynge for sig selv. Her kan de lærer hinanden at kende, de voksne og området. Når de er trygge, udvider vi området, og de kan være hvor de vil i SFO’en. 
 
Vi har en stor SFO – mange børn og et stort udendørsområde. Så det kan være overvældende både for børn og forældre at starte her. Vi har ingen hegn omkring stedet, vi er færre voksne end i daginstitutionen og her er så mange flere børn. 
 
Vi har bevidst valgt at afgrænse det fysiske rum og fokusere på at kendskab til årgangen og de pædagoger, som er tilknyttet, skal ske først. Dette mener vi er en del af at skabe en overskuelig start for børnene og deres forældre.  

Lejre Kommunes overgangspædagogik tager udgangspunkt i tilgængelig forskning. 

Her peger den på at nogle af de vigtigste opmærksomhedspunkter er; 

 

  1. trygge forældre 

  2. at have en ven 

  3. genkendelige læringsspor fra den ene institution til den anden

     

Samarbejdet med forældrene starter allerede meget tidligere end ved SFO-start. Det starter ved overlevering af børn i særlig udsatte positioner. Og ved de første storbørnsgrupper forældremøder. Her prøver skole/SFOledelsen så vidt muligt at deltage i vores fire primære børnehaver. 

Det er en chance for at møde skole/SFO og få en viden om hvad vi forventer at børn skal have med sig ved skolestart. Vi åbner for tilgængeligheden og prøver at betrygge forældrene.  
 

Det at have en ven prioriterer vi højt. Det er en præmis i klassefordeling og det er det som vi fokuserer på ved SFO start. Vi arbejder med at børnene opdager hinanden i den første periode. Både indenfor klassen, men også på årgangen. 
  

Vi har et udvidet og rigtig godt samarbejde med de fire primære børnehaver. 

Vi har flere forskellige traditioner og pædagogiske tiltag. Blandt andet er vi i praktik hos hinanden, så børnene lærer nye voksne at kende inden skolestart. Men også genser deres ”gamle” pædagoger i nye omgivelser. 

Vi har besøg hos hinanden, har forskellige brobygningsdage, og musik/festdage – på børne niveau. 

Ligeledes prioriterer vi at overlevere viden om alle børn fra daginstitution til SFO/skole. Det giver os som modtagere af mange børn et mere nærværende indtryk af dem alle. Ligeledes er det en god måde for daginstitutionerne at få lov at sende børnene videre på. 

Vi har desuden også årligt fællesmøde for alle pædagogerne hvor vi evaluere forrige års overgangspædagogik. 

Har du et barn der skal starte i skole og SFO på Hvalsø, er du altid velkommen til at ringe og få en snak med os. Eller skrive en mail med de spørgsmål der måtte være. 

Er du interesseret i at læse mere, kan læse vedhæftede dokument:

 

  

Dokumenter

Mål og indhold.pdf

Shape Created with Sketch.